Przejdź do głównej zawartości
Elearning MSCDN
  • Strona główna
  • Szkolenia
  • Wyszukiwarka
  • Zasady
    zasady zapisów na szkolenia prawa autorskie RODO
  • Strona MSCDN
  • Więcej
Polski ‎(pl)‎
English ‎(en)‎ Polski ‎(pl)‎
Zaloguj się
Strona główna Szkolenia Wyszukiwarka Zasady Minimalizuj Rozwiń
zasady zapisów na szkolenia prawa autorskie RODO
Strona MSCDN
  1. Kursy
  2. Kursy w projektach MSCDN

Kursy w projektach MSCDN

Rozwiń wszystko

Nauczyciel na starcie

Połowa drogi

Szachy w mazowieckiej szkole

Warcaby w mazowieckiej szkole

2025_ Rozwijanie zdolności rozwiązywania problemów matematycznych poprzez zwiększenie kreatywności uczniów i samodzielne formułowanie zadań do rozwiązania

  • Autor szkolenia: Beata Dorota Wąsowska-Narojczyk
  • Nauczyciel konsultant: Małgorzata Iwanowska

2025_ Rozwijanie zdolności rozwiązywania problemów matematycznych poprzez zwiększenie kreatywności uczniów i samodzielne formułowanie zadań do rozwiązania

Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz

 i wiatry nie będą Ci sprzyjać (Seneka)

W czasie egzaminu ośmioklasisty najwięcej trudności stwarzają uczniom zadania związane
z rozwiązywaniem problemów. Podobna sytuacja występuje także w czasie egzaminu maturalnego z matematyki. Co roku  najsłabiej wypadają wyniki egzaminu ósmoklasisty z matematyki i najwięcej uczniów nie zdaje matury z powodu tego przedmiotu.

Jedną z  przyczyn powyżej sytuacji jest zbyt słaby nacisk na rozwijanie kreatywności i samodzielności uczniów w czasie nauczania matematyki.

Według prof. Gruszczyk Kolczyńskiej „Szkoła realizuje zajęcia z edukacji matematycznej, na której przerabia niedobre podręczniki, kartka po kartce, strona po stronie. Natomiast nie uczy ani myślenia, ani działalności matematycznej.”

Stawianie w czasie edukacji matematycznej  dużego nacisku na stronę formalną w nauczaniu matematyki sprawia, że czynne przejęcie inicjatywy przez uczniów w stawianiu zagadnień i sprawdzaniu hipotez jest dla nich bardzo trudne. Dlatego pożądane jest stwarzanie sytuacji dydaktycznych, w czasie których uczeń najpierw wyznacza  samodzielnie cel do osiągnięcia w problemie matematycznym, a następnie  będzie dobierał odpowiednio metody rozwiązania. 

Czas trwania projektu (w roku 2025): 17.02.2025 r. - 5.12.2025 r.

Cel główny projektu: Kształcenie  u nauczycieli umiejętności rozwiązywania problemów poprzez  tworzenie i rozwiązywanie przez uczniów  zadań problemowych  z różnych obszarów  matematyki i  interdyscyplinarnych.

Cele szczegółowe:

1. stosowanie przez nauczycieli w trakcie nauczania matematyki metod problemowych,

2. rozwijanie kreatywności uczniów,

3. doskonalenie rozwiązywania przez uczniów zadań problemowych,

4. konstruowanie przez uczniów zadań matematycznych ukierunkowanych na rozwiązanie problemu,

5. formułowanie  i rozwiązywanie przez uczniów problemów interdyscyplinarnych z wykorzystaniem narzędzi matematycznych,

6. doskonalenie roli nauczyciela matematyki jako coach’a w zespołowym rozwiązywaniu problemów przez uczniów.

Adresaci projektu:

- Nauczyciele matematyki I i II etapu edukacyjnego;

- Nauczyciele dowolnego przedmiotu dla II etapu edukacyjnego zainteresowani rozwiązywaniem problemów z ich obszaru metodami matematycznymi (nieobligatoryjnie);

- Uczniowie klas III –VII szkoły podstawowej (pośrednio).

Projekt realizowany we współpracy z Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki (Wydział Matematyki, Uniwersytet w Białymstoku).

Przejdź do strony szkolenia

Outdoor - Szkoła ekologicznie zaangażowana

  • Autor szkolenia: Monika Miklaszewska
  • Autor szkolenia: Maria Sykut
  • Nauczyciel konsultant: Teresa Stryjewska

Zielono mi, czyli STEAM w edukacji matematyczno-przyrodniczej - Jak trafić do kosza? Odpady w naszym życiu

  • Autor szkolenia: Marzenna Kuć
  • Autor szkolenia: Monika Miklaszewska
  • Autor szkolenia: Maria Sykut
  • Nauczyciel konsultant: Joanna Pocałuń

2024_ Rozwijanie zdolności rozwiązywania problemów matematycznych poprzez zwiększenie kreatywności uczniów i samodzielne formułowanie zadań do rozwiązania

  • Autor szkolenia: Beata Dorota Wąsowska-Narojczyk
  • Nauczyciel konsultant: Małgorzata Iwanowska

2024_ Rozwijanie zdolności rozwiązywania problemów matematycznych poprzez zwiększenie kreatywności uczniów i samodzielne formułowanie zadań do rozwiązania

Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz

 i wiatry nie będą Ci sprzyjać (Seneka)

W czasie egzaminu ośmioklasisty najwięcej trudności stwarzają uczniom zadania związane
z rozwiązywaniem problemów. Podobna sytuacja występuje także w czasie egzaminu maturalnego z matematyki. Co roku  najsłabiej wypadają wyniki egzaminu ósmoklasisty z matematyki i najwięcej uczniów nie zdaje matury z powodu tego przedmiotu.

Jedną z  przyczyn powyżej sytuacji jest zbyt słaby nacisk na rozwijanie kreatywności i samodzielności uczniów w czasie nauczania matematyki.

Według prof. Gruszczyk Kolczyńskiej „Szkoła realizuje zajęcia z edukacji matematycznej, na której przerabia niedobre podręczniki, kartka po kartce, strona po stronie. Natomiast nie uczy ani myślenia, ani działalności matematycznej.”

Stawianie w czasie edukacji matematycznej  dużego nacisku na stronę formalną w nauczaniu matematyki sprawia, że czynne przejęcie inicjatywy przez uczniów w stawianiu zagadnień i sprawdzaniu hipotez jest dla nich bardzo trudne. Dlatego pożądane jest stwarzanie sytuacji dydaktycznych, w czasie których uczeń najpierw wyznacza  samodzielnie cel do osiągnięcia w problemie matematycznym, a następnie  będzie dobierał odpowiednio metody rozwiązania. 

Czas trwania projektu (w roku 2024): 1.02.2024 r. - 29.11.2024 r.

Cel główny projektu: Kształcenie  u nauczycieli umiejętności rozwiązywania problemów poprzez  tworzenie i rozwiązywanie przez uczniów  zadań problemowych  z różnych obszarów  matematyki i  interdyscyplinarnych.

Cele szczegółowe:

1. stosowanie przez nauczycieli w trakcie nauczania matematyki metod problemowych,

2. rozwijanie kreatywności uczniów,

3. doskonalenie rozwiązywania przez uczniów zadań problemowych,

4. konstruowanie przez uczniów zadań matematycznych ukierunkowanych na rozwiązanie problemu,

5. formułowanie  i rozwiązywanie przez uczniów problemów interdyscyplinarnych z wykorzystaniem narzędzi matematycznych,

6. doskonalenie roli nauczyciela matematyki jako coach’a w zespołowym rozwiązywaniu problemów przez uczniów.

Adresaci projektu:

- Nauczyciele matematyki I i II etapu edukacyjnego;

- Nauczyciele dowolnego przedmiotu dla II etapu edukacyjnego zainteresowani rozwiązywaniem problemów z ich obszaru metodami matematycznymi (nieobligatoryjnie);

- Uczniowie klas III –VII szkoły podstawowej (pośrednio).

Projekt realizowany we współpracy z Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki (Wydział Matematyki, Uniwersytet w Białymstoku).

Przejdź do strony szkolenia

Konkurs wiedzy o Mazowszu

  • Autor szkolenia: Iwona Moczydłowska

Konkurs wiedzy o Mazowszu

Konkurs wiedzy o Mazowszu 2023/2024 - VI edycja 

Przejdź do strony szkolenia
Nie jesteś zalogowany(a) (Zaloguj się)
Podsumowanie zasad przechowywania danych
Pobierz aplikację mobilną
Wspierane przez Moodle